Marketing Automation

Sådan skaffer du trafik til din Marketing Automation

By on 19/07/2017

Skal du have nye sign-ups til din marketing automation-tragt, skal du ud og tiltrække ny trafik til dine landingssider og det relevante indhold på din hjemmeside, som leder frem til din marketing automation. Det får du en række gode tips til i denne artikel.

Al marketing automation har brug for interesserede besøgende, der kan tilmelde sig eller på anden måde fanges ind i din marketing automation-tragt. Derved starter den rejse, der gerne skulle gøre dem til kunder hos dig.

Tricket er naturligvis at skabe noget relevant indhold, der er interessant for målgruppen. Derved kan du få dem ind på din side, så du kan indfange dem i din marketing automation. Udfordringen er, at få skabt det rigtige indhold og få gjort den målgruppe, du går efter, opmærksomme på indholdet.

Mit navn er Sasa Kovacevic. Jeg er partner og Head of SEO hos marketingbureauet Obsidian Digital. I dette indlæg vil jeg komme ind på, hvordan du kan tiltrække trafik til din hjemmeside. For i sidste ende hvis du ønsker at arbejde med marketing automation, kræver det at du har besøgende, som du kan skubbe i den rigtige automation-funnel.

Hvilket indhold kan du bruge til at tiltrække nye kundeemner med

Det bedste du kan gøre, når du skal udvikle indhold, der kan tiltrække de rigtige kundeemner til din marketing automation, er at svare på de spørgsmål eller give tips til de udfordringer, som folk har inden for det område, dit produkt befinder sig inden for.

Her er den bedste indgangsvinkel oftest ikke at fokusere på problemerne eller udfordringerne, men i stedet på de symptomer, som folk oplever i hverdagen. For det er jo ikke altid folk ved, hvad deres problem er. Men symptomerne kender de. Så beskriv dem, så folk ikke er i tvivl. Det giver dig muligheden for at skabe en sammenhørighed med og relation til de besøgende, fordi du kender deres udfordringer og godt kan forstå deres frustration over dem.

Dernæst forklarer du dem så, hvad det er for et problem de har, og giver dem så enten en konkret løsning eller nogle forskellige løsningsforslag til problemet. Det giver dig autoritet over for de besøgende, fordi du har hjulpet dem med at finde ud af, hvad deres problem var og i tilgift har givet dem en eller flere løsningsforslag til det. Løsningsforslaget bør ikke pege for kraftigt i retning af din marketing automation-tragt. Den bør i stedet promoveres separat på siden – ellers bliver indholdet for utroværdigt.

Er resten af det indhold lige så godt som det, de vil møde, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev, eller hvad din marketing automation nu er bygget op om, bliver det ikke svært at få overbevist folk om, at de skal tilmelde sig.

Hent nye kundeemner fra søgeresultaterne

Når du skal tiltrække nye leads til din marketing automation, bør du gå efter at opbygge flere veje til det indhold eller den landingsside, der fører folk ind i din salgstragt. Her er en af de mest indlysende, at blive fundet i søgeresultaterne med det indhold, du har udviklet.

Det kræver naturligvis, at du har foretaget et godt SEO-arbejde – ikke bare på den enkelte side med det indhold, du gerne vil findes på, men på hele hjemmesiden. For Google bruger helhedsindtrykket af siden, når den skal vurdere hver eneste side på webstedet. Så i dag kan du ikke tillade dig, at sløse med noget. Du er nødt til at skal hele vejen rundt omkring både den tekniske del af SEO og alle elementer af on-page SEO.

Alt efter konkurrencesituationen i din branche, burde det være muligt for dig, at komme til at ranke i den øvre del af søgeresultaterne på en række relevante longtail-søgninger. Det er væsentlig nemmere at gå efter denne type søgninger end de mere brede, fordi du meget bedre kan ramme folks søgehensigt.

Samtidig bliver der flere og flere, der søger på longtails, fordi folk i dag i højere grad skriver (eller indtaler) hele spørgsmål frem for nogle få ord i deres søgninger. Så selv om longtails sjældent har nær så imponerede antal månedlige søgninger, giver de væsentlig mere relevante og interesserede besøgende til dine sider og dermed en væsentlig bedre konverteringsprocent end de brede søgninger. Og du vil vel hellere have virkelig interesserede besøgende forbi din hjemmeside, end en kikkekø af relativt uinteresserede mennesker.

Vind nye leads med AdWords

Det kan lyde tosset at skulle annoncere for dit indhold. Men med den store mænge indhold, der udgives på nettet hver evig eneste dag, er du nødt til det, hvis du vil have opmærksomhed. En AdWords-kampagne for dit indhold kan således være din genvej til at blive opdaget af din målgruppe, hvis du ikke kan komme højt nok op i søgeresultaterne.

Selvfølgelig skal du oprette målrettede AdWords-annoncer mod dine marketing automation-landingssider, for de søgninger og søgehensigter der indikerer, at folk er klar til at slå til. Men ved også at annoncere for relevant indhold i forhold til konkrete søgninger, kan du komme ud til mange flere interesserede.

Så opret f.eks. AdWords for dit indhold til relevante longtails for de vigtigste af dine søgeord, hvor konkurrencen er så hård, at du ikke kan komme højt nok op i søgeresultaterne af organisk vej. Det sikrer dig, at din annonce vil være relevant for dem, der har foretaget den pågældende søgning. Hvis folk f.eks. søger på “loppekur til kat”, kan du oprette en annonce for indhold på din side, der svarer på longtail-søgningen “Loppekur til katte hvor ofte?”.

Du kan også bruge retargeting annoncer til at hive de folk, der har været inde på hjemmesiden, tilbage til din landingsside med sign-up formularen eller til andet relevant indhold. Denne metode giver erfaringsmæssigt en høj CTR og konverteringsprocent, fordi folk allerede kender dig fra det indhold, de har læst på siden.

Brug Facebook til at generere leads

En tredje effektiv kanal til at generere leads til din marketing automation er Facebook. Her kan du dels bearbejde de brugere, der følger eller liker jeres firma eller hjemmeside og dels hente nye interesserede gennem målrettet annoncering til den eller de målgrupper, du gerne vil have ind i din salgstragt.

Det kan du gøre på mange forskellige måder på Facebook – og en af dem virker næsten på samme måde som den autoresponder, der oftest er en vigtig del af din marketing automation-kampagne.

Sponserede indlæg

Skal du have fat i en ny målgruppe, er den helt klassiske metode at bruge sponserede indlæg. Her kan du udnytte, at du kan segmentere din målgruppe helt ned i detaljen. Det giver dig mulighed for at skabe indlæg og indhold, der er nøje målrettet den enkelte målgruppe. Det handler bare om at finde den helt rigtige vinkel, som gør indholdet relevant for den pågældende målgruppe.

Annoncér for indhold eller landingpages

Tilsvarende kan du oprette traditionelle annoncer for indhold eller landing pages. Igen kan du målrette annoncerne til en meget specifik målgruppe. Det gør det væsentligt nemmere at få målgruppen i tale og giver derfor en væsentlig højere CTR, end du oplever med AdWords og gammeldags bannerannoncering.

Du kan også bruge en af Facebooks galleriformater til at promovere et udpluk af det relevante indhold, du har til målgruppen. Det øger chancerne for, at der er noget af dit indhold, som de klikker på.

Byg din egen Facebook marketing automation

Bringer du Facebook-pixlen i spil, kan du på det nærmeste opbygge din helt egen marketing automation på Facebook. Til formålet skal du opbygge en række stykker indhold, der målrettet flytter den enkelte Facebook-bruger tættere og tættere på et sign-up, samt tilhørende annoncer eller sponserede poster der promoverer de enkelte stykker indhold.

Så snart en Facebook-bruger lander på en af siderne i kæden, begynder brugeren af få vist annoncer eller promoverede poster på Facebook, der hele tiden leder den pågældende videre til den næste artikel i serien. Tilrettelægger du det rigtigt kan du derved skabe et flow, der med stor garanti får dem til at komme ind i jeres marketing automation-tragt. Ja, faktisk kan man sige, at de allerede er kommer ind i tragten, endnu før de har tilmeldt sig det nyhedsbrev eller hvad det nu er, der driver din kampagne.

Brug lead-annoncer til at få folk ind i din salgstragt

En anden måde, du kan udnytte retargeting på Facebook, er ved at få vise lead-annoncer for din marketing automation-tragt til de Facebook-brugere, der har besøgt jeres hjemmeside for nyligt. Denne form for annoncering har en endnu bedre effekt end den, du får med AdWords.

For med en lead-annonce behøver du ikke hive folk tilbage til din side, for at de kan tilmelde sig. Nej, de kan nøjes med at klikke på Tilmeld-knappen i annoncen. Så får du automatisk overført mail-adresse og andre relevante oplysninger om den pågældende Facebook-bruger til din autoresponder. Det gør det væsentligt nemmere for folk at tilmelde sig og det kan mærkes på konverteringsprocenten.

Skab flere veje til din salgstragt

Det var nogle få, velvalgte tips til, hvordan du kan genere trafik til din marketing automation-tragt. Hver af de gennemgåede kanaler er velegnede til forskellige målgrupper eller forskellige trin på den besøgendes vej frem mod at tilmelde sig din marketing automation.

Der er ikke nogen af de gennemgåede kanaler, der er bedre end de andre. Skal du have størst mulig effekt, bør du anvende alle tre gennemgåede kanaler til at ramme hver enkelt af de målgrupper, du er på jagt efter.

Bruger du retargeting på både AdWords og Facebook, vil du oftest også ende med at påvirke målgruppen både via annoncer i søgeresultaterne og via forskellige former for sponserede poster og annoncer på Facebook. Det giver dig mulighed for at spinde et effektivt net omkring de mest interessante målgrupper, så du får størst mulig chance for at få dem ind i din marketing automation-tragt.